Prawidłowa obsługa agregatu prądotwórczego
Zespoły prądotwórcze mogą obsługiwać osoby posiadające dodatkowe kwalifikacje w zakresie eksploatacji zespołów prądotwórczych.
W czasie eksploatacji zespołu prądotwórczego należy co najmniej raz w miesiącu kontrolować stan połączeń śrubowych instalacji elektrycznej tablicy. Szczególnie należy kontrolować i dokręcać śruby na zaciskach obwodów siłowych (wyłącznik główny, listwa zaciskowa, styczniki, gniazda). Poluzowanie połączenia na zaciskach wyłącznika głównego i listwy zaciskowej mogą spowodować wypalenie zacisków lub uszkodzenie izolacji przewodów. Doprowadzi to do zakłóceń w pracy zasilanych odbiorników mocy lub braku ich zasilania.
Sterowanie silnikiem zespołu prądotwórczego może odbywać się:
- Manualnie (ręcznie),
- Elektrycznie (elektrostart),
- Automatycznie (SZR).
Należy pamiętać, że stanowiska osób wykonujących prace w zakresie obsługi, konserwacji, remontów, montażu i kontrolno-pomiarowym zespołów prądotwórczych wymagają posiadania kwalifikacji na stanowisku eksploatacji w zakresie elektroenergetycznym.
Osoby zajmujące się eksploatacją urządzeń, instalacji i sieci w celu uzyskania potwierdzenia posiadanych kwalifikacji powinny wykazać się wiedzą z zakresu:
- Zasad budowy, działania oraz warunków technicznych obsługi urządzeń, instalacji i sieci,
- Zasad eksploatacji oraz instrukcji eksploatacji urządzeń, instalacji i sieci,
- Zasad i warunków wykonywania prac kontrolo-pomiarowych i montażowych agregatów prądotwórczych,
- Zasad i wymagań bezpieczeństwa pracy i ochrony przeciwpożarowej oraz umiejętności udzielenia pierwszej pomocy,
- Instrukcji postępowania w razie awarii, pożaru lub innego zagrożenia bezpieczeństwa obsługi urządzeń lub zagrożenia życia, zdrowia i środowiska.
Możliwe przyczyny awarii agregatów prądotwórczych z silnikami benzynowymi
Wykaz okoliczności zakłócających prawidłową pracę przenośnych agregatów prądotwórczych z silnikami benzynowymi.
Usterka | Możliwa przyczyna | Sposób naprawy |
Problem z uruchomieniem silnika | · Brak paliwa
· Poziom oleju odbiegający od normy · Silnik zimny a ssanie wyłączone · Zanieczyszczona świeca zapłonowa · Zanieczyszczony układ zapłonu |
· Sprawdzić stan paliwa
· Sprawdzić poziom oleju · Sprawdzić, ewentualnie włączyć ssanie, gdy silnik jest zimny, a wyłączyć, gdy jest rozgrzany · Sprawdzić, ewentualnie oczyścić świece zapłonowe · W przypadku stwierdzenia niedomagania układu zapłonowego skontaktować się z serwisem |
Nierówna, zakłócona praca silniak | · Sprawdzić poziom paliwa w zbiorniku
· Sprawdzić położenie dźwigni ssania · Sprawdzić czystość filtrów paliwa · Sprawdzić czy jest wyłączone ssanie · Sprawdzić czystość filtra powietrza · Sprawdzić pochodzenie paliwa |
· Wyłączyć agregat i uzupełnić paliwo
· Wyłączyć ssanie · Wymienić przepływowy filtr paliwa, oczyścić siatkowy filtr paliwa · Oczyścić lub wymienić filtr powietrza · Wymienić „podejrzane” paliwo |
Brak napięcia na gniazdach sekcji odbiorczej | · Sprawdzić styki prądnicy
· Sprawdzić stan kondensatora · Sprawdzić stan (pomiary) uzwojeń prądnicy · Sprowadzić obroty silnika |
· Dokręcić styki prądnicy
· Wymienić uszkodzony kondensator · Odstawić agregat do autoryzowanego serwisu |
Nieprawidłowe napięcie w gniazdach sekcji odbiorczej | · Sprawdzić pojemność kondensatora
· Sprawdzić jakość diod wirnika prądnicy · Sprawdzić jakość uzwojeń wirnika (pomiary) · Sprawdzić obciążenie agregatu · Sprawdzić obrotu silnika |
· Wymienić uszkodzony kondensator
· Wymienić uszkodzone diody (serwis) · Odstawić agregat do serwisu · Zmniejszyć obciążenie agregatu
|
Głośna praca prądnicy, drgania, stuki | · Sprawdzić stan połączenia kołnierzowego silnika z prądnicą
· Sprawdzić stan łożyska prądnicy · Sprawdzić obroty silnika |
· Dokręcić połączenia śrubowe kołnierza silnik-prądnica
· Odstawić agregat do serwisu · Wymienić komplet amortyzatorów gumowych agregatu |
Możliwe przyczyny awarii agregatów prądotwórczych z silnikami wysokoprężnymi
Wykaz okoliczności zakłócających prawidłową pracę przenośnych zespołów prądotwórczych z silnikami wysokoprężnymi.
Usterka | Możliwa przyczyna | Sposób naprawy |
Problem z uruchomieniem silnika | · Włączony wyłącznik bezpieczeństwa (grzybkowy czerwony) na panelu
· Brak paliwa · Poziom oleju odbiegający od normy · Zanieczyszczony filtr separacyjny · Zapowietrzona pompa paliwa · Uszkodzony system podgrzewania silnika (świece żarowe lub grzałki podgrzewcze kolektora ssącego) |
· Sprawdzić powód wciśnięcia wyłącznika bezpieczeństwa, usunąć awarię i odciągnąć wyłącznik grzybkowy,
· Sprawdzić stan paliwa · Sprawdzić poziom oleju · Opróżnić z wody filtr separacyjny · Odpowietrzyć pompę poprzez 3-krotne (do 5 sekund) powtórzoną próbę uruchomienia silnika · Sprawdzić, ewentualnie wymienić elementy grzejne (serwis) |
Nierówna zakłócona praca silnika, gaśnie kontrolka pracy OK | · Sprawdzić poziom paliwa w zbiorniku
· Sprawdzić poziom oleju w misie · Sprawdzić czystość filtrów paliwa · Sprawdzić czystość filtra powietrza · Sprawdzić pochodzenie paliwa, od jesieni stosować tylko zimowy olej napędowy |
WYŁĄCZYĆ AGEGAT
· Uzupełnić paliwo · Sprawdzić poziom oleju na niewkręconym wskaźniku bagnetowym · Wymienić przepływowy filtr paliwa, oczyścić separacyjny filtr paliwa · Oczyścić lub wymienić filtr powietrza · Wymienić „podejrzane” paliwo |
Brak napięcia na wskaźnikach panelu, a przyłączone odbiorniki nie funkcjonują | · Sprawdzić stan bezpieczników
· Sprawdzić styki prądnicy · Sprawdzić stan (pomiary) uzwojeń prądnicy · Sprawdzić obroty silnika |
· Dokręcić styki prądnicy
· Sprawdzić przyczynę wyłączenia bezpieczników, po usunięciu awarii odbiornika włączyć bezpiecznik · Odstawić agregat do autoryzowanego serwisu lub na miejsce eksploatacji agregatu |
Wskaźniki na panelu sterowniczym informują o nieprawidłowym napięciu generowanego prądu | · Sprawdzić jakość uzwojeń wirnika (pomiary)
· Sprawdzić obciążenie agregatu · Sprawdzić obrotu silnika |
· Wymienić uszkodzone diody (serwis)
· Odstawić agregat do serwisu · Zmniejszyć obciążenie agregatu |
Głośna praca prądnicy, drgania, stuki | · Sprawdzić stan połączenia kołnierzowego silnika z prądnicą
· Sprawdzić stan łożyska prądnicy · Sprawdzić stan amortyzatorów gumowych agregatu |
· Dokręcić połączenia śrubowe kołnierza silnik-prądnica (serwis)
· Odstawić agregat do serwisu · Wymienić komplet amortyzatorów gumowych agregatu prądotwórczego |